О ГИМНАЗИЈИ
Гимназија је средња школа општег образовања у четворогодишњем трајању која ученике припрема за даље образовање на високошколским установама, тј. припрема их за универзитетско образовање. То је школа која постоји од античких времена и има дугу традицију у свету и Србији.
Прве гимназије на простору данашње Републике Србије настале су крајем XVIII и у првој половини XIX века. Током вишевековног постојања ова врста школе је пролазила кроз многобројне реформе које су доприносиле унапређивању општег средњег образовања и васпитања.
Од школске 2018/2019. године гимназија, као средња школа, улази у нови реформски циклус који је усмерен на развој компетенција ученика а ради њиховог личног и професионалног развој и оспособљавања да одговорно и ефикасно одговоре на изазове савременог света.
ШТА ЈЕ НОВО У ГИМНАЗИЈИ?
⇨План наставе и учења за први разред гимназије који подразумева обавезне наставне предмете и изборне програме. Настава једног броја наставних предмета реализоваће се путем часова терорије и вежби
⇨Програм наставе и учења за први разред гимназије је усмерен на развијање компетенција ученика и њихово оспособљавање да у реалној животној ситуацији, оно што је научено, што се темаљи на знању примене, употребе одговорно, ефикасно и умешно.
Развој компетенција доприноси и развоју вештина неопходних за живот у XXI веку и то: вештине учења које подразумевају критичко и креативно мишљење, комуникацију и сарадњу; писменост која подразумева информациону, медијску, технолошку, финансијску, грађанску и здравствену писменост; животне вештине су вештине које омогућавају и доприносе бољем квалитету живота и професионалне каријере.
⇨Реализација програма наставе и учења усмерена на:
$1- ученика и учење путемоткривања, истраживања, рада на пројекту,самосталног и групног рада, дебатовања, вршњачког учења, размене искуства, самопроцењивања и др.
$1- међупредметни приступ настави и учењу који превазилази границе појединачних наставних предмета и у коме се појединачни наставни садржаји организују, повезују у смислене целине;
⇨Вредновање постигнућа ученика у циљу веће мотивисаности за учење и напредовања, вредновање применом различитих техника и употребом разноврсних инструмената за вредновање.
⇨Општа матура на државном нивоу која ученику омогућава наставак школовања на наредном, универзитетском нивоу.
КОЈА ЈЕ ДОБИТ ЗА УЧЕНИКА?
⇨Развијање вештина неопходних за живот и рад у XXI веку;
⇨Припрема за наставак школовања и живот и рад у времену брзих научних, техничких и технолошких промена;
⇨Већа мотивација за учењем;
⇨Усмеравање ученика ка избору будућег занимања.
ИЗБОРНИ ПРОГРАМИ У ПРВОМ РАЗРЕДУ ГИМНАЗИЈЕ
Већа изборност је једна од новина у општем средњем образовању и васпитању.Она подразумева већи број изборних програмакоје школа нуди ученицима.
Изборни програми су интердисциплинарног карактера и доприносе припреми ученика за: избор будућег занимања; брзо и лако прилагођавање честим променама које су одлика савременог света; боље разумевање света у коме живе, света различитих и различитости. Омогућавају ученицимастицања и развијања знања и умења из области које до сада нису биле дефинисане наставним плановима и програмима а у циљу задовољавања њихових интересовања и потреба.
Реализују се у оквиру фонда од 37 часова на годишњем нивоу, путем различитих активности а на основу договора наставника и ученика. Настава ових програма се остварује првенствено путем откривања, истраживања, рада на пројекту, презентације резултата истраживања, дискусије и дебате. Постигнућа ученика у свим изборним програмима (сем верске наставе и грађанског васпитања) се вреднују бројчаном оценом.
У првом разреду гимназије ученик је у обавези да изабере 4 изборна програма и то:
⇨Грађанско васпитање,програм који се реализује у свим разредима гимназије.
ИЛИ
⇨Верска настава,програм који се реализује у свим разредима гимназије.
У складу са законским одредбама, ученик је у обавези да изабере један од ова два изборна програма и уколико жели закон му омогућава да једанпут у току циклуса (гимназијског образовања) промени изборни програм.
⇨Други страни језик - ученик наставља да учи језик који је учио у основној школи као други страни језик (језик који је почео да учи у петом разреду основне школе) уколико се може формирати група од 15 ученика. Настава и учење овог изборног програма се реализује у свим разредима гимназије а постигнућа ученика се формативно и сумативно (бројчано) вреднују.
Од шест програма који су дефинисани Правилником о плану и програму наставе и учења у првом разреду гимназије, школа бира четири програма а ученици од та четири бирају два програма. Програме за које се ученик определио да учи у првом разреду може да настави у другом разреду ИЛИ да их замени за друга два програма ИЛИ да замени само један програм. Програме које ученик изабере у трећем разреду гимназије уче се две школске године и не постоји могућност замене.
КОЈИ ПРОГРАМИ СЕ НУДЕ ШКОЛАМА И УЧЕНИЦИМА?
⇨Језик, медији и култура – изборни програм који се реализује у првом и другом разреду гимназије. Циљ учења овог програма је да допринесе унапређивању комуникацијских вештина, развоју медијске културе и усвајању културних образаца који ће ученику омогућити сналажење у савременом свету, изградњу идентитета и даљи професионални развој.
⇨Појединац, група и друштво - изборни програм који се реализује у првом и другом разреду гимназије. Циључења овог програма је оспoсобљавање ученика за критичко сагледавање места појединца и група у друштву, њихових улога, права, одговорности и међузависности, ради развијања знања, вештина, вредности и ставова неопходних за конструктивноучешће у различитим ситуацијама својственим савременом динамичном друштву.
⇨Здравље и спорт - изборни програм који се реализује у првом и другом разреду гимназије осим за ученике гимназија/ одељења усмерених на спорт. Циљ овог програма је стицање и развијање знања, вештина, ставова и вредности ради очувања и унапређивања здравља и културе телесног вежбања.
⇨Образовање за одрживи развој је изборни програм који се ученицима нуди у свим разредима гимназије. Циљ учења овог програма је оспособљавање ученика за критички, активан и одговоран однос према себи, природном и друштвеном окружењу а на основу истраживања међузависности људских активности и непосредног окружења.
⇨Примењене науке – изборни програм који се учи у свим разредима општег средњег образовања и васпитања у циљу развијања компетенција ученика, посебно писмености– научне и технолошке писмености. У трећем разреду гимназије овај изборни програм се дели на примењене науке усмерене ка медицини и примењене науке усмерене ка техници и технологији.
⇨Уметност и дизајн је изборни програм који се учи у свим разредима гимназије а у циљу развијања осетљивости за естетику, креативност, стварање и изражавање у различитим формама и медијима, као и стварање навике за укључивање у уметничке и културне догађаје у заједници.